Samarbeidet begynte med et ønske fra WHY Connect om å pryde skiltet over uret i Idrettsparken, det som henger over det gamle garderobeanlegget.
– Kjetil fra WHY Connect kom innom for om lag fem år siden og fortalte at han hadde tenkt på mange måter MK kunne vise seg frem på. Her begynte det gode samarbeidet, og det første som skjedde var at vi begynte å oppgradere det som var en dårlig og tungvint nettside, sier Inge Nilsen, som var daglig leder i MK da samarbeidet begynte.
Arbeidet med en ny nettsideløsning førte til at klubben ville lage en ny digital profil, som ikke var der fra før. En hjemmeside som var skreddersydd for MKs bruk, og som kunne vise klubben fra sin beste side.
I tillegg til å jobbe med hjemmesiden, var en av de første tingene WHY og MK gjorde i samarbeid å lage video fra Lindesnes cup, et av høydepunktene i Idrettsparken hvert år.
– Målet vi satte oss var å bli den synligste breddeklubben digitalt, og å få en helhetlig profil på kanalene til MK. Nå har vi liveoppdateringer på hjemmesiden på alle kampene til A-laget, og en levende digital profil som blir lagt merke til. Mange har fått med seg mye av det vi satser på.
Mange prosjekter
Listen over konsepter og prosjekter som har blitt produsert i løpet av de fem årene samarbeidet har pågått, er utrolig lang. Blant annet kan vi nevne følgende:
- «Tempen i Parken og «Mimrespalten» med Inge Nilsen
- Draktlanseringsfilm med A-laget i 2021
- Crossbar Challenge-serien der sponsorer konkurrerte om seieren
- En hyllestfilm der en 20 år gammel MK-låt kom ut i ny drakt. Videoen ble senere solgt til LOS.
Etter hvert fant klubben ut at det nå var så mye aktivitet i Idrettsparken at det var på tide å få en ny ansatt ved siden av Nilsen. Da klubben lyste ut stillingen som daglig leder, bidro WHY sterkt i prosessen - blant annet i form av en film, samt utarbeidelsen og publiseringen av stillingsutlysningen.
Til slutt var det Atle Lund som fikk jobben, mens Inge Nilsen gikk over til å bli sportslig leder.
– WHY er veldig flinke til det de holder på med, og er dyktige til å komme opp med ideer. De har gjort mye bra for MK og ført til at klubben er veldig synlig. Det har bidratt til at klubben har en solid standing i byen og i fotballen generelt. Vi merker at det andre klubbene får med seg det som skjer digitalt, sier Lund.
Har blitt hovedsponsor
I løpet av fem år med mange forskjellige prosjekter har MK og WHY Connect fått et tett forhold.
– Det begynte med ønsket om skiltet over klokka og en video på Lindesnes Cup. Nå er de en av de største samarbeidspartnerne vi har. Det har vært en kul reise de siste årene, og vi ser for oss et langsiktig samarbeid, sier Nilsen.
Både han og Lund Christensen mener en av de beste kvalitetene til WHY Connect er nettopp kvaliteten - at produktet som leveres er av høy standard.
– Det er ordentlig profesjonelt opplegg, og alt er veldig gjennomført med en profil i bunnen. Det som produseres er veldig bra fra alle i WHY Connect. Vi får mye tilbakemeldinger på at det som blir gjort er imponerende, sier Nilsen.
– Det vi gjør er nok litt utenom det vanlige, selv om det også finnes andre breddeklubber som er veldig synlige og aktive, men jeg vet ikke om noen andre som har en ordentlig bra liveoppdatering på alle kampene. Det er en idé fra WHY Connect. De er dedikerte folk som vi er på bølgelengde med, sier Lund Christensen.
Mye tyder på at det bare kommer flere spennende prosjekter i fremtiden.
– Vi har mange baller i lufta og hele tiden noe som ligger på vent. Vi har lyst til å lage noe kult sammen, og samarbeider godt med en gjeng som er kreative, flinke og grundige, sier Nilsen.